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제목
[논문] 2019. 텍스트 마이닝과 소셜 네트워크 분석을 이용한 스마트폰 디자인의 핵심속성 및 가치 식별
작성일
2019.10.18
작성자
소셜오믹스
게시글 내용

정풀잎, 안현철, 곽기영. (2019). 텍스트 마이닝과 소셜 네트워크 분석을 이용한 스마트폰 디자인의 핵심속성 및 가치 식별. 대한경영학회지, 32(1), 27-47.


https://www.kci.go.kr/kciportal/ci/sereArticleSearch/ciSereArtiView.kci?sereArticleSearchBean.artiId=ART002436804


초록

기술의 급격한 발전으로 품질과 기능은 기본적인 요소로 인식되며, 소비자의 경험이 담긴 혁신적이고 창의적인 디자인이 중요시되는 시대로 변화하고 있다. 이러한 현상이 가장 두드러진 제품이 스마트폰이다. 기술은상향평준화되고, 시장이 포화에 가까워지고 있는 스마트폰 산업이 새로운 돌파구를 찾기 위해서는 향상된소비자의 경험과 가치를 반영한 제품디자인이 필수적으로 요구된다. 본 연구에서는 최근 소비자들이 블로그, 커뮤니티, SNS 등 다양한 온라인 환경에서 제품, 서비스를 사용한 경험, 가치, 니즈를 표현하고 공유한다는점에 착안하여, 고객의 경험이 담긴 리뷰 데이터를 대상으로 스마트폰 디자인과 관련된 고객의 경험과 니즈, 가치를 텍스트의 문맥관계 속에서 탐색하고자 한다.
최근 연구에서는 스마트폰 조형화 요소를 물리적인 요인과 개념적인 요인으로 구분하여 범주화하고 있다.
조형화는 제품의 시각적 이미지를 만드는 과정으로 정의되는데 제품디자인 요소의 분류 및 세분화 기준을정의하는 작업이다. 물리적 요인은 형태, 색상, 재질, 구조와 같이 시각과 촉각이 중심이 되고 개념적 요인은기능, 사용성, 감성, 가치와 같이 시각과 촉각을 통한 경험이 주가 된다. 이러한 맥락 속에서 텍스트 마이닝을적용하여 고객리뷰를 분석한 결과, 소비자들은 스마트폰 디자인의 물리적 요인에 대한 언급을 개념적 요인대비 상대적으로 많이 하였으며, 특히 물리적 요인 중에서도 색상, 두께, 크기에 대한 관심이 높은 것으로나타났다. 개념적 요인에서는 스마트폰의 전반적 스타일과 같은 디자인적 가치에 대한 관심이 높게 나타났다.
이렇게 분류된 단어들을 소셜 네트워크 분석을 적용하여 단어 간 구조적 관계를 분석한 결과, 스마트폰의개념적 요인인 감성, 가치가 네트워크의 중심에 위치하여 소비자들은 물리적 요인을 통해 궁극적으로는 감성, 가치와 같은 개념적 요인을 표현하고자 함을 확인하였다. 또한 스마트폰의 색상과 브랜드는 스마트폰의 디자인가치를 표현하는데 중요한 역할을 하는 것을 확인하였다.
본 연구는 향후 소비자 친화적인 스마트폰 디자인 개발 및 마케팅 프로모션 분야에서 효과적인 전략을구축하는데 이론적, 실무적 시사점을 제공할 것으로 기대된다.


Creative and innovative designs that reflect the consumer experience have become more important as the quality and functionality of the product are regarded as the basis amid rapid technological advances. In particular, the reflection of consumer experience is the most critical when designing smartphones. In the nearly saturated smartphone market where features are difficult to be differentiated, smartphone designs that reflect better consumer experience and values are essential to seek new opportunities. As a result, smartphone manufacturers are trying to identify and incorporate user experience into their products using many research techniques such as expert review, user research and usability tests. However, these techniques are costly and time consuming, and samples can be limited. More importantly, consumer experience cannot be measured accurately as a result of response distortions that may occur depending on emotional state of respondents. Meanwhile, the emergence of big data technology has facilitated self-expression and sharing of consumer experiences with goods and services, values and needs through online platforms, including blogs, communities and social media. These kinds of big data, whether or not such data are formulaic in nature, are free from subjectivity or bias of researchers and serve as a source of real-time and volunteered data on consumer perception, attitude and behaviors. Thus, big data analysis can be used as an alternative solution to traditional research techniques. This study therefore aims to identify consumer experiences with smartphone designs, their needs and values by analyzing smartphone customers’ online reviews.
A variety of studies explored consumer experience and emotions to design smartphones, and some of them have developed their study based on formative practice. Formative practice is defined as the process of creating visual images of product, in which criteria needed for classification and segmentation of design elements are defined. According to the recent studies, design attributes of smartphones are divided into physical and conceptual factors for visualization on smartphones.
The former mainly includes shape, color, material and structure for visual and tactile sensation, while the latter focuses on functionality, usability, emotions and values for visual and tactile experience.
In this study, we identified physical and conceptual factors of visualization on smartphones, the relationship between the two pairs of elements and associated keywords by analyzing online customer reviews of smartphones with methods of text mining and social network analysis. The findings revealed physical elements were more frequently mentioned in relation to smartphone designs than conceptual elements, and color, thickness and size ranked high among physical elements. As for conceptual elements, consumers were more conscious about design values such as overall style of smartphones. Those classified elements were analyzed to determine their structural relationships using social network analysis. The results revealed conceptual emotions and values constituted the central points within the network, meaning that consumers ultimately express their conceptual elements such as emotions and values through physical elements. The color and brand were found to play a key role in deciding design values of smartphones. This study provides theoretical and practical implications for establishing effective strategies needed for design development of user-friendly smartphones and subsequent marketing promotions.


연구의의

본 연구는 아마존의 고객 리뷰 데이터를 대상으로 텍스트 마이닝과 소셜 네트워크 분석 기법을 활용하여 미국 소비자들이 스마트폰 구매시 중요하게 인지하는 속성들이 무엇인지를 구체적으로 제시한다. 또한 스마트폰 디자인 관련하여 소비자가 인지하는 중요한 속성들 간의 연결 관계를 시각적으로 제시한다. 본 연구에서 제안한 리뷰 데이터 활용 방안과 소셜 네트워크 분석을 통한 시각화 방법은 본 연구단에서 추진하는 사회과학 연구방법론의 통합적 관점 제안에 부합한다. 또한 향후 소셜미디어 공간에서 획득 가능한 다양한 텍스트 데이터에 접근하는 방식으로 본 연구가 제안하는 방법론을 적용할 수 있다.